Online Reviews. Waarom worden ze steeds belangrijker?

De waarde van online reviews zien we per jaar toenemenWaar steeds meer transacties online worden afgehandeld, zien we dat mensen ook steeds meer zoeken naar bevestiging voordat ze overgaan tot koop. Wat men dan zoekt? De mening van andere! 

Waarom hechten we steeds meer waarde aan online Reviews?

Mensen zoeken bevestiging en dat zoeken ze graag in de mening van andere. We zien dan ook dat steeds meer mensen gebruik gaan maken van online tools om meningen te lezen en hun eigen mening ook te kunnen geven over een product of dienst. 
Een platform voor reviews wat hierin erg opvalt is Google. Waar Yelp de grootste speler was op het gebied van reviews hebben we dit de afgelopen jaren zien verschuiven naar Google Reviews. 

“Voordat ik overga tot het online kopen van een product of dienst, lees ik altijd eerst een aantal reviews. Ik wil toch eerst weten wat andere er van vinden, voordat ik verder ga.”

~ Jaap ~

De grafiek hiernaast toont het aantal pageviews naar aanleiding van organisch verkeer van 30.000 online bedrijven nadat ze zijn begonnen met Google Reviews. 

Reviews en het effect op de organische Google ranking 

Nu de waarde van reviews toeneemt zie je dat Google de online meningen ook zwaarder laat meewegen in zijn organische zoekresultaten. We weten allemaal dat Google veel waarde hecht aan betrouwbaarheid. Hoe geloofwaardiger en betrouwbaarder jij jezelf online presenteert hoe hoger je komt in de ranking. Reviews zijn voor Google hierin de ideale graadmeter.

Google Reviews en jouw bedrijf. Waarom zou je hierop inzetten? 

Er zijn tal van redenen waarom we adviseren meer te doen online reviews. Hoe meer reviews je verzamelt, hoe beter dit namelijk is voor jouw bedrijf. De gemiddelde beoordeling zal objectiever zijn, autoriteit neemt toe en je zult steeds meer vertrouwen naar potentiële klanten uitstralen. Een negatieve mening die onterecht werd geplaatst zal in jouw cijfer niet zo zwaar meewegen wanneer je veel reviews hebt verzameld.

Wat leveren Google Reviews op:

  • Je hebt eerlijke feedback waarmee je jouw producten of diensten kunt verbeteren 
  • Ze dragen bij aan je lokale SEO: je wordt dus beter vindbaar bij lokale zoekopdrachten 
  • Het kan helpen potentiële klanten te overtuigen voor jou te kiezen en niet voor de concurrent zonder reviews 
  • Het zorgt voor vertrouwen en betrouwbaarheid van de organisatie 

Slechte Reviews. Zijn die wel zo slecht?

Uiteraard. Een slechte review is niet goed. Maar hoe slecht is dan die slechte review? Wij stellen namelijk dat je slechte reviews ook zeker nodig hebt. Het draagt bij aan de geloofwaardigheid van je bedrijf en zorgt voor een “echt gevoel”. Want zeg nu zelf, een bedrijf met 10.000 reviews, waarvan allemaal 5 sterren en geen enkel commentaar…. Dat klopt toch niet?

Het gaat er dan ook voornamelijk om hoe je met een slechte review omgaat. Gelijk reageren onder de geposte review en het netjes en correct oplossen is de juiste manier. Andere kunnen dan vervolgens weer zien hoe jouw bedrijf een situatie afhandelt waar iets niet naar wens is verlopen.

Wizzonline en Google reviews  

Uiteraard kan je er zelf voor zorgen dat je meer reviews krijgt die je vervolgens kunt gebruiken bij je online marketing. Heb het hiervoor zelf al veel te druk of niet voldoende kennis op het gebied van online marketing? Wizzonline heeft ervaring in het vergaren van online geplaatste reviews en deze door middel van online marketing vervolgens optimaal te benutten.

Wil je weten wat we hierin kunnen betekenen voor jouw bedrijf?
Neem dan even contact met ons op.

Kopje koffie?

Een vraag over dit artikel?

Mail Dennis!

Of bel ons kantoor

070 20 54 321

Wizzonline - Dennis van Swieten - Online Marketeer (SEO specialist)