SEO en linkbuilding:
bouw jij wel met de juiste links?

Linken, linken, linken! Iedereen is aan het linken. Want dat zorg ervoor dat de website hoger komt in de resultaten van Google… Toch? Ja, in zekere zin is dit waar. Maar uiteraard is het niet zo eenvoudig als dat het klinkt. Kan linkbuilding ook een negatief effect hebben? Jazeker! Linkbuilding kan ook negatieve effecten tot gevolg hebben voor je ranking. De tip: doe goed research!

Waarom aan linkbuilding doen

Backlinks (links vanaf andere websites, naar jouw website) is nog altijd de manier die er voor zorgt dat de populariteit van een website toeneemt. Het linkprofiel word versterkt. Dit is nog altijd een van de meest belangrijke criteria voor goede vindbaarheid van een website in zoekmachines. Het is echter wel van belang dat deze backlinks afkomstig zijn van websites met een hoge autoriteit en die volgens zoekmachines betrouwbaar zijn (lage spam-score). Pas je linkbuilding toe op een verkeerde manier, dan kan dit in het slechtste geval zelfs schade doen aan je ranking!

linkbuilding afbeelding wizzonline
wizzonline linkbuilding afbeelding

Alles naar de homepage! Of toch niet?

Kun je een link plaatsen? Dan is de homepage (www.jouw-url.nl) waarschijnlijk de eerste keuze om de link naartoe te verwijzen. Dat levert inderdaad veel verkeer op naar de homepage en dat maakt deze pagina heel populair….. Echter is de rest van de website onderbelicht en dit is ook niet de bedoeling volgens zoekmachines. Het is daarom altijd goed om relevante links naar de betreffende relevante pagina’s te verwijzen. De waarde van deze link ligt dan waarschijnlijk hoger dan als alles naar de homepage verwijst.

Snel aan de slag! Maar niet te snel….

Je wilt dan natuurlijk direct aan de slag en mega veel links gaan verzamelen voor je website. Stop! Pas op! Er bestaat ook nog zoiets als een spam-score. Wanneer Google ziet dat er ineens tal van links (out of the blue) naar jouw website verwijzen, krijg je al snel te maken met het predikaat “Spam!”. Lees hier meer. Dit wil je niet. De waarde van je links gaat hierdoor verloren en al je inspanningen zijn dan voor niets geweest. Wees dus geduldig.

Het is niet relevant, maar linkbuilding is gewoon linkbuilding toch?

Helaas! Niet alle links tellen simpel gezegd als “1”. De waarde van de link is ook nog belangrijk. Zorg dat de website vermeld wordt op pagina’s die gerelateerd zijn aan eigen (bedrijfs)activiteiten. Hierdoor wordt de eigen site in relatie gebracht met zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Wees selectief en plaats liever 10 links op relevante webpagina’s dan 100 links “all over the place”.

Toch allemaal wel veel om zelf te doen? Dat hoeft ook niet!

Hulp nodig bij het populairder maken van je website onder de doelgroep en binnen zoekmachines? We staan voor klaar. Wizzonline helpt haar klanten in het beter vindbaar maken van de belangrijke content binnen zoekmachines en draagt zorg dat de complete uitstraling van de organisatie de bezoekers omzet tot conversie. Meer weten? Neem dan even contact op.