Generaties en Social Media.
Wie wij jij aanspreken?

Veel Nederlanders zijn tegenwoordig niet meer te vinden op Facebook. Dit zien we vooral onder de jongere generaties. Toch zal Social Media in ons midden blijven, we verplaatsen ons echter alleen constant naar een ander platform. Dit kun je vervolgens weer opdelen in diverse generaties wat weer van toegevoegde waarde is bij doelgroepbepaling.

Wizzonline - Generatiemarketing en social media
Wizzonline en social media campagnes

Op welke social media platform bereik je welke generaties?

Negen op de tien Nederlanders maakten het afgelopen jaar (2018) actief gebruik van minimaal één online platform. De gemiddelde Nederlander maakt zelfs intensief gebruik van 3 van deze platformen. WhatsApp is wederom de meest populaire. Ruim 4 op de 5 benoemd zichzelf tot actief gebruiker. Facebook volgt daar niet ver achter, in 2018 gebruikt 75 procent het netwerk actief. Dagelijks is nog altijd 83 procent van de Facebookgebruikers op het netwerk te vinden, ook al is dit minder dan voorheen.

De lijn van Instagram stijgt steeds verder. Drie op de tien Nederlanders maakt actief gebruik van dit netwerk. Maar niet alleen via Insta delen we actief foto’s, video’s en (live) stories. Ook Snapchat is in Nederland opkomend in 2018.

“Iedere generatie heeft behoefte aan een andere benadering. Goed onderzoek is belangrijk voordat je aan de slag gaat met Social Media campagnes. Wie wil je aanspreken? En waar bevind deze doelgroep/generatie zich?”

~ Peter ~

Generatiemarketing - wizzonline en social media campagnes

Van welke van de getoonde platformen maak jij actief gebruik?

Als we dieper ingaan op de verschillende generaties, dan zien we dat WhatsApp en Facebook nog altijd wel de nummers één en twee zijn, ondanks het snel teruglopen van Facebook en de krachtige opkomst van Instagram.

“Als je iedereen wilt bedienen, bedien je uiteindelijk vaak niemand. Vandaar het belang van focus op generatie en doelgroep.”

Iedere doelgroep een eigen benadering

Digitieners vind je vooral op Instagram en Snapchat. Zij zijn voornamelijk bezig met het spiegelen van zichzelf met anderen, influencers bijvoorbeeld.

Millennials zijn erg actief op social media. Op Instagram laten ze zich steeds meer zien en ook Snapchat is niet meer alleen voor de jonkies. Ze hebben vaak een druk leven, wat zij graag via social media delen.

Generatie X is de afgelopen jaren intensiever bezig met social media. Zij zitten vooral op WhatsApp. Ook de groei op Pinterest voor deze generatie is interessant.

Babyboomers zijn nog veel te vinden op Facebook. Ze zijn hier vaak nog dagelijks te vinden, omdat het een belangrijke rol speelt in het onderhouden van sociale contacten.

Met Social Media aan de slag, maar geen idee hoe?

Hier kunnen wij mee helpen. Samen zorgen we voor effectieve campagnes op de voor jou belangrijke platformen.

Kopje koffie?

Een vraag over dit artikel?

Mail Dennis!

Of bel ons kantoor

070 20 54 321

Wizzonline - Dennis van Swieten - Online Marketeer (SEO specialist)