Een e-mailcampagne versturen. Waar moet je dan op letten?

E-mail is en blijft een krachtig en persoonlijk kanaal!

In een tijd waar iedereen binnen no-time de gewenste informatie tot zijn of haar beschikking heeft, is het noodzaak je communicatie zo kort en bondig mogelijk te houden zonder in te leveren op impact en beleving. “In Sync” blijven met je doelgroep, maar deze niet “kapot spammen”.

Jaarlijks versturen we zo’n 5 miljard e-mailings.. Dat is heel erg veel. Verliest het kanaal e-mail op zichzelf daardoor dan ook zijn kracht? Zeker niet! E-mail is en blijft één van de krachtigste kanalen. Dit zeker door het persoonlijke karakter wat er in e-mail zit. Maar hoe zorg je ervoor dat je dan opvalt?

Niet mailen “om het mailen”

Iedereen heeft wel een aanmelding op een nieuwsbrief waar je je ooit een keer voor hebt aangemeld. Je weet eigenlijk al niet anders dan dat je deze nieuwsbrief ontvangt. Maar vraag jezelf eens af.. Waarom ontvang ik deze nieuwsbrief? Wat voegt deze e-mail eigenlijk voor mij toe? Om die reden kan ik persoonlijk al 2 nieuwsbrieven bedenken waarvoor ik me zou willen afmelden. Dus als afzender… Verplaats jezelf eens in de ontvanger en stel jezelf de vraag: Waarom ontvangt ik deze e-mail? En wat voegt het voor mij toe?

Hoe kun je dan te werk gaan? Doelstellingen maken! Stel op hoeveel klik-, open en conversie je verwacht te ontvangen met de campagne. Zo kun je een inschatting maken of deze e-mail ook echt meerwaarde zal hebben voor de ontvanger en voorkom je in ieder geval dat je mailt om het mailen.

Het belang van een goede onderwerpregel

Nu de eerdere vraagstelling (waarom versturen we deze e-mail) nog vers in ons geheugen zit, kunnen we een onderwerpregel gaan bedenken. Je wilt uiteraard zoveel mogelijk kliks op de e-mail, maar ook dat deze niet direct weer word gesloten. Kortom: we gaan voor een hoog openratio met een onderwerpregel die past bij de inhoud. De onderwerpregel en de inhoud zijn namelijk sterk aan elkaar verbonden. De onderwerpregel schetst een verwachting bij de ontvanger, maar de inhoud van de e-mail moet deze verwachting nog wel waarmaken.

“De onderwerpregel heeft een grote impact op het uiteindelijke succes van de e-mailcampagne. Denk hier goed over na.”

~ Dennis ~

De lengte van de onderwerpregel. Niet te lang, niet te kort!

Het afgelopen jaar was de verdeling van mobiel en desktop waarop e-mailcampagnes geopend worden nagenoeg gelijk. Ook dit geeft waardevolle data waarop we iets met de onderwerpregel kunnen toepassen. Het verschilt namelijk per apparaat/cliënt hoeveel tekens je kan opnemen voor de onderwerpregel. Hieronder een overzicht:

Android (mobiel):

27 karakters

Gmail:

70 karakters

iPhone:

41 karakters

Outlook.com

60 karakters

De kracht van verleiding!

Je wilt uiteraard je onderwerpregel zo verleidelijk mogelijk maken. Maak hiervoor gebruik van de kracht van verleiding. De verleiding om de e-mail te openen. Bijvoorbeeld:

“Hoi Dennis, we hebben nog eens naar je abonnement gekeken en iets nieuws toegevoegd”

Dat klinkt heel spannend. Hierdoor creëer je verlangen om het bericht te openen. Ook het toevoegen van een persoonlijk tintje maakt de kans groter dat de ontvanger de mail opent. Het is dan ook belangrijk om in de onderwerpregel ook niet te veel weg te geven. Het moet net genoeg zijn om het verlangen bij de ontvanger te verhogen. Ook is het goed om retorische vragen te vermijden. Denk bijvoorbeeld aan:

“Ga je deze zomer op vakantie?”

Als de ontvanger niet op vakantie gaat deze zomer, dan is de kans heel klein dat deze ontvanger op de e-mail gaat klikken.

Informeren, overtuigen en enthousiasmeren. Kortom: de verwachting waarmaken

Nu we de ontvanger hebben verleid om de mail te openen, is het tijd om de verwachting dan ook waar te maken. Dit doen we door  de ontvanger te informeren, overtuigen en enthousiasmeren. De reden van de e-mail en de verwachting die de ontvanger heeft, komen samen. Het belangrijkste onderdeel voor nu, Copy! De e-mail moet er uiteraard aantrekkelijk uitzien, maar goede copy zal de doorslag geven of iemand zich aangesproken genoeg voelt om door te lezen of niet. Hiervoor zijn een aantal tips:

Schrijf makkelijk en fris

Vermijd teveel moeilijke verbindingswoorden als “alsmede” en “thans”, maar gebruik en, nu en om.

Varieer in zinslengte

Schrijf zinnen in verschillende lengte. Wissel af tussen de 10 en 20 woorden. Zo ontstaat er een prettig leesritme.

Persoonlijk schrijven

Zorg ervoor dat de ontvanger zich betrokken voelt bij het verhaal. Spreek de persoon soms aan met een vraag, waarbij je de persoon tot actie laat overgaan.

Kort en bondig

Schrijf actief! Een lange zin als “kom met ons in contact door dit formulier in te vullen” is een hoop om te verwerken. Het kan veel eenvoudiger door alleen neer te zetten: “Kom in contact!”.

Koppen en subkoppen

Structuur is prettig. Dit kun je doen door gebruik te maken van koppen en subkoppen in de tekst.

Overgaan tot actie

Hou je call-to-action kort, maar opvallend. Hierdoor is de beslissing ook vaak korter en makkelijker te bepalen voor de lezer.

Blijf doorontwikkelen!

Elke e-mailcampagne is weer anders. Blijf daarom experimenteren en ontdek wat het beste voor jou werkt. Test toch altijd bij élke e-mailcampagne de onderwerpregel. Het blijft verbazingwekkend welke onderwerpregel een hoger open- en klikratio heeft vergeleken met andere varianten.

Heb je vragen over hoe je een effectieve e-mailcampagne kunt opstarten? We helpen je graag verder.

Kopje koffie? (op afstand dan)

Een vraag over dit artikel?

Mail Dennis!

Of bel ons kantoor

070 20 54 321

Wizzonline - Dennis van Swieten - Online Marketeer (SEO specialist)